A testnevelés és a sport megjelenési formái

2014.04.14 22:27

 

      Feladatom volt, a testnevelés és a sport megjelenési formáinak felvázolása. Ennek alapjául egy nagyon érdekes új ötletről szóló cikk bemutatását szeretném leírni.
      Az edzesonline.hu 2014.04.09-én közölt cikkében arról számolt be, hogy BringaAkadémia programján belül a kerékpározást, mint iskolai tantárgyat szeretnék bevezetni a tantervekben.  A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából az Élet Úton programmal összhangban a Közlekedéstudományi Intézet 100 általános iskolai pedagógus kaphat továbbképzést.
A program indításaként egy workshopra került sor. Itt számos oktatással és közlekedésbiztonsággal foglalkozó szervezet képviselői vettek részt illetve szólaltak fel. Minden szempontot végig járva bemutatták a program előnyeit illetve azt, hogy ez milyen módon fog hatni a gyerekekre. Így a felszólalók szerint a gyerekek lépésről, lépésre juthatnak el a gyalogos közlekedéstől a gépjárművezető vizsgáig. Hisz szükség van arra, hogy már ilyen fiatalon is megismerkedjenek a KRESSZEL. A tantárgy ötletgazdája, Eisenkrammer Károly az elmúlt évek oktatási tapasztalatait és a BringaAkadémia megszületésének körülményeit mutatta be, megköszönve a munkában nyújtott eddigi segítséget a szakmai partnereknek (ORFK-OBB, KTI, Oktatási Hivatal, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet)
    A cikk rövid tartalmi bemutatása után szeretném elmondani erről saját véleményemet is.
Szerintem ez a terv több szempontból is optimális lehet az általános iskolai fiatalok számára. Hisz amellett, hogy többet sportolnának és a mindennapjaikban is talán egyre nagyobb teret kaphatna a testnevelés, még nagymértékű elméleti tudásra is szert tehetnének. Ezzel egyetemben turisztikai ismereteket is szerezhetnek, mivel nagyobb bicikli túrákon megismerhetnék az ország, megye jellegzetes tájait.


A BringaAkadémiát választó iskolákban a diákok az alábbi négy nagyobb témakör érintésével két év alatt, összesen 64 órában tanulják a tantárgyat:

-KRESZ (elmélet): és egyéb közlekedési ismeretek + vizsga – 16 órában.

-Kerékpár-technikai ismeretek (elmélet és gyakorlat, rossz idő esetén teremben): kerékpár alapismeretek, váltóhasználat, világítás, felszerelés, ruházat, hibafelismerés, gumijavítás, sportági alapismeretek, kerékpáros szakágak – 10 órában.

-Kerékpáros gyakorlati feladatok az iskolaudvaron (szabályos elindulás, megállás, kanyarodás, irányjelzés, akadályok kikerülése, problémamegoldás, veszélyek elkerülése, közlekedési szituációk gyakorlása) – 28 órában.

-A Bejárható Magyarország programhoz kapcsolódva túrázási ismeretek oktatása (túrák szervezése)–10órában.

Az óra megvalósítása vagy úgy történne, hogy beillesztenék a tantervbe, vagy szabadon választható tárgy lenne, de az is elképzelhető, hogy délutáni iskolai programként lehetne választani. A pedagógusoknak 30 órás továbbképzést biztosítanának egy hónapon keresztül. Célja, hogy szakképzett tanárok taníthassák a gyerekeket, akik elméleti és gyakorlati oktatást egyaránt kapnak majd. Számomra nagyon jó érzés látni, hogy különböző szervek törekednek az igényesebb oktatásra és remek ötletnek tartom, hogy a kisebb generációt célozzák meg. Remélhetőleg a program eléri majd a célját és egyre több fiatal fog kerékpáron közlekedni illetve már az alsóbb tagozatosok is megismerkednek a KRESSZ alapjaival az alap műszaki ismeretek mellett. A mai fiatalságnak véleményem szerint nagyon nagy szüksége lenne az állandó testmozgásra és ez egy jó módja, hogy ezzel is mindennapossá és az életük szerves részévé tehessük már az új generációnak is a testnevelést, sportot.